HTML

Megosztom

Turkálók

Véleményetek

Licenc

Creative Commons Licenc

Bigyók

tracker


View Krisztian Koronics's profile on LinkedIn

vállalkozási ötet #2: gyár-guide

2008.11.17. 13:30 :: Koronix

Bár Magyarország ma már legkisebb mértékben sem nevezhető ipari országnak, azért gyárak még vannak. Ha más nem, üresek. A vállalkozás lényege, hogy a turistákat elviszed ezekre a helyszínekre, körbevezeted őket, elmeséled, hogy mit látnak( vagy mit láttak volna korábban). A "hogyan működik" mai reneszász világában több felfedezni és (újra)megismernivaló is akad. Ez a fajta turizmus, egyébként egy másfajta perspektívából mutatja be a meglátogatott várost, országot - amire sokan vevők lehetnek (pl. amatőr fotósok is).

 
Ázsiai hátizsákos utazásaink egyik érdekes szinfoltja volt, amikor - elsősorban a távolság és az utazási lehetőségek ismeretének hiánya miatt - befizettünk egy-egy csoportos útra. Ezen utakon kihagyhatatlan volt egy vagy több gyár meglátogatása. Így kerültem közelebbi kapcsolatba a selyemhernyókkal, a nádcukor főzéssel vagy a tea készítésének rejtelmeivel. És nem bántam.
 
Mi kell hozzá?
Mindenképpen szervezett túráról beszélhetünk, hiszen elsősorban csoportoknak lenne értelme megszervezni. Egy ipari komplexum esetében nem várható el a tulajdonostól, üzemeltetőtől, hogy percenként nyitogassa és vigyázza, segítse a vendégeket. Ezért érdemes megegyezni egy személyszállítással foglalkozó cégel.
 
Olyan helyek lehetnek, szerintem, érdekesek, amik tevékenysége valóban kuriózumnak számít (nekem pl. a Herendi Porcelánmanufaktúra és a Paksi Atomerőmű is ezek közé tartozik). De nem kell feltétlenül vmi híresre gondolni, érdekes lehet egy papírgyár, egy szappanöntő műhely, egy kőbánya is. De ugyanígy érdekesek lehetnek (akár még hazai turistáknak is) a bezárt gyárkomplexumok, öntödék is...
 
Mindenképpen fontos, hogy előre egyezzünk meg a tulajdonosokkal és ne akkor szembesüljenek a látogatókkal, amikor már ott állnak a kapu előtt. Ugyanennyire fontos az is, hogy az üzemeltető által megszabott szabályokat betartassuk (pl. védősisak) és ezeket a felszereléseket biztosítsuk a vendégek részére.
 
Érdemes alaposan megismerni a vállalkozás hátterét és működését, hiszen ettől válik érthetővé a tevékenység és érdekessé a hely. Még szerencsésebb, ha vkit sikerül megnyernünk a dolgozók/menedzsement közül, hogy bemutassa a folyamatokat, esetleg lehessen tőle kérdezni. Egy régi, bezárt épületnél pedig egy régi dolgozó még bájosabbá teheti a képet.
Cége válogatja, hogy a területen szabad-e fotózni/videózni. Ezért ezt is érdemes megkérdezni és ha van rá mód, akkor csak mi készíthessünk felvételeket (amiket később megoszthatunk a vendégekkel - akár egy pendrive-on).
 
Korábbi, külföldi hasonló jellegű látogatásaim mindig a gyár helyi boltjában végződtek, ahol igyekeztek "megvásároltatni" az embereket. Érdemes jutalék-alapon leszerződni, mert mindig voltak páran (esetenként mi is), akik helyben a gyártótól vettek a "kedvező feltételek" miatt.
 
Ha kis plusz jókedvet is szeretnénk a túrákba csempészni (ami a résztvevőket garantált fényképezésre és azok megosztására sarkall) csináltathatunk egyedi láthatósági mellényt vagy munkaruhát (kezeslábas) és saját sisakot is.
 
Előnyei
Érdekes vállalkozás, ami könnyen egyedivé teheti a szolgáltatásodat. Könnyebb vele a telített szektorból kitűnni. Sok kiegészítő szolgáltatás kapcsolható hozzá.
 
Hátrányai
Komoly szervezési feladattal jár. Ha mellékállásként csinálod még szűkebbek a lehetőségeid a nyitvatartások miatt. Zárt vagy veszélyes területek látogatásakor te (is) felelsz a turistákért, ezért nehezebb rá felkészülni és több felszerelésre is lesz szükséged.
 
Becsült kezdőtőke
400.000-5.000.000 HUF (a szállítási eszköztől és annak tulajdonjogától függően igen szórhat)
 
Hogyan indítsd el?
Vedd elő az önkormányzatod és/vagy a környék ipari térképét. jegyzeteld ki belőle a szerinted szóbajöhető helyeket. Keresd meg a tulajdonosokat és egyezzetek meg. Készíts túracsomagokat. Keresd meg a kiadásaid forrását és kérj be árajánlatot (pl. kisbuszkölcsönző, védőfelszerelések), mérd le a fogyasztást és az egyes emberek (pl. sofőr) bérét és készíts egy kiadás-bevételi táblát. Így látni fogod, hogy mennyibe is kerül majd neked egy csoport avgy egy fő. Ezek után érdemes blogot indítani vagy egy saját weboldalt, ahol bemutatod azokat a helyeket, amiket szerinted érdemes meglátogatni - ezt még jobb több nyelven csinálni. Majd vágj bele a saját online marketingedbe és vedd föl a kapcsolatot az utazási irodákkal, akik esetleg csoportokat tudnak küldeni. A díjakat fixen határozd meg, így könnyebb lesz kalkulálni. Sose szerződj fixre senkivel addig, amíg be nem indul az üzlet - így kisebb lesz a kockázatod.
 
Hasznos linkek
 
fotó: koronix

4 komment

Címkék: turizmus vállalkozás offline

A bejegyzés trackback címe:

http://otletlada.blog.hu/api/trackback/id/tr37773575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Tewe 2008.11.17. 13:46:57

helló,
a KÉK (Kortárs Építészeti Központ kek.org.hu) kisebb-nagyobb rendszerességgel csinál ilyen túrákat.
pl.: kek.org.hu/index.php?page=151, kek.org.hu/index.php?page=V_rosi_s_t_k_rewind, kek.org.hu/index.php?page=varosi_IV

bár az utóbbi időben leálltak vele...

Bártházi András · http://barthazi.hu 2008.11.17. 13:59:28

IAESTE (Magyar Mernokhallgatok Egyesulete) szokott szervezni ilyeneket, bar ez nagyreszt csak a hallgatok fele van meghirdetve. En sorgyar latogatason voltam, de autogyarakat is latogattak - az autos gepeszeket erdekelte a dolog nagyon. Ott szakmai napnak hivjak: banki.iaeste.hu/szn

Benjamin · http://benjamin.hu/ 2008.11.23. 12:31:06

Huuu, ilyet akarok meg meg meg! egyszer a Walton Pezsgogyar Rt. Izsaki telepen volt lehetosegem korbejarni a gyarat, azota is keresek ilyen lehetoseget!!
Szoljatok ha tudtok ilyen gyarlatogatasrol! :)

zorrokoc 2009.07.15. 23:52:49

Ezt csinálja már valaki?


SocialTwist Tell-a-Friend