Hátizsákos turistaként az egyik kedvenc szolgáltatásom az önkiszolgáló mosoda volt. Nem kellett tonnányi ruhát cipelni magunkkal, olcsó volt és a várakozási időt kihasználhattuk, hogy beszélgetünk/ismerkedünk másokkal. Ezért is örültem meg, amikor ezt a cikket olvastam – bár filléres szolgáltatásról ebben az esetben még bőven nem beszélhetünk. Ezért inkább azon gondolkodtam, hogyan lehetne népszerűsíteni a mosodát, hogyan lehetne kihasználni a teret?
A kulturális különbségek és a mosógépek ára miatt nem hiszek abban, hogy idehaza hirtelen eladnák az emberek a mosógépeiket és mosodába kezdenének járni. Viszont abban igen, hogy a külföldieknek reális alternatíva lehet a szállodák borsos áraival szembe. Egy mosoda ráadásul nem csak a szűken vett funkcióját használhatja ki, hanem közösségi térként vagy más szolgáltatói központként is jól működhet. A magyaroknak 800 Forintért (igazából 2*800, ha legalább a sötétet és a világost ketté választjuk) adni egy ilyen szolgáltatást kicsit soknak érzem, egy már használható mosógép 60.000 Forintos árát heti egy szelektált mosással számolva kevesebb, mint egy éven belül kifizetjük. Ez sok, így nehéznek érzem a szolgáltatást bevezetését.
Talán a célcsoporton kellene eleinte változtatni és olyanoknak nyújtani a szolgáltatást, akiknek valóban nincs más választásuk és/vagy ismerik az önkiszolgáló mosodák működését; nem idegenkednek attól. Ők pedig szerintem a turisták.
Brigi kolléganőm nemrég Olaszországban járt és ő mesélte, hogy az önkiszolgáló mosoda másik felében internet kávézót üzemeltettek. Igazából eleinte csak internet kávézót kerestek, és ekkor bukkantak a helyre. A lehetőséget azonban kihasználták, és amíg IMeztek, addig a ruháik is elkészültek és persze sok új emberrel is megismerkedhettek – ami egy utazás elengedhetetlen része, szerintem. Hova is sietne egy mosodában álldogáló olasz…? :)
Ázsiában sokan csak azért járnak olyan helyekre, ahol a turisták ilyen jellegű szolgáltatást vesznek igénybe, mert tudják, hogy ott úgyis várnak és lesz rájuk idejük – és ha van idejük, akkor tudnak velük beszélgetni. Azaz gyakorolják az angolt (vagy más) nyelvet!
A mosodát azonban nem csak internet terminálokkal lehet felszerelni, hanem turistainformációkat is el lehet látni: térképek, szóróanyagok... Így máris jobban fókuszáltunk a várt célcsoportra és a kapcsolt szolgáltatásokkal plusz bevételt is termelhetnénk.
Szintén kihasználatlan érzem a fesztiválokon lévő tömegben lévő potenciált. Miért nem települ ki mobil mosodákkal a cég?! (Ha esetleg mégis így lenne, szóljatok.) Az emberek fiksz helyen vannak, sokan vannak, van kosz és por, általában fiatalok – akik egy új szolgáltatásra nyitottabbak lehetnek…
Tudom, ez az ötlet nem új; de ami máshol működik lökhet idehaza is egy-egy importált szolgáltatáson. Én nem bánnám, ha ez az "új" szolgáltatás egy picit elterjedne és talán urbánusabbá és közösségibbé tenné a dobozokba gyűrt lakosokat.
kép forrása: hayle + thaye
Véleményetek