HTML

Megosztom

Turkálók

Véleményetek

Licenc

Creative Commons Licenc

Bigyók

tracker


View Krisztian Koronics's profile on LinkedIn

ötlet #6: weboldalakat mobilra

2007.08.30. 13:45 :: Koronix

Vannak szolgáltatások, amik akkor érnek be és fejlődnek dinamikusan, ha megelőzve a piacot maguk alakítják azt. Szerintem, a mobilra optimalizált tartalom előállítása is ilyen. A mobilról való netezés idehaza még csak egy igen szűk réteg számára ismert és bevett gyakorlat: ha éppen keresünk vmit, el szeretnénk olvasni a leveleinket vagy csak post-olnánk egyet a lehetőség már sok esetben adott - ennél is világosabb, h a technológia már ott van a legtöbbünk zsebében.

Persze, a technológián kívül több dolognak is meg kell valósulnia, h népszerű legyen ez az elérési mód is: ismerni kell a mobiltelefonnak ezt a lehetőségét és használni is tudni kell, az árak képzésének elérhetővé és érthetővé kell válnia, lennie kell elegendő hasznos tartalomnak és funkciónak. Az ismeretterjesztésben sokat tudnak segíteni a mobilszolgáltatók és a média, az árak a használat terjedésével és a hype-al átláthatóvá fognak válni, a tartalom viszont elsősorban rajtunk múlik. Azért a hype-hoz és a média figyelméhez vmit le kell tenni az asztalra és ahogy a hagyományos interneten, a mobilon is igaz a mondás: "content is king". Szóval, csináljunk mobilos tartalmakat vagy legalábbis segítsük azok létrejöttét!

Nemrég egy jó ismerősömnek segítettem az eTarget-es megjelenésben és a hirdetések közt szerepelt egy kifejezetten mobilra optimalizálással kapcsolatos is, felmérés jelleggel. A teljes portfoliót tekintve meglepően jó volt a CTR-je ennek a hirdetésnek - amiből arra is következtetünk, h a netezőket érdekli hogyan tudnának mobil eszközről is elérhetővé vállni.


Kicsit utánajártam a témának és találtam két olyan szolgáltatást, ami segítheti az átlag webfejlesztőt vagy website tulajdonost a tartalmainak mobilra alakításában: a Zidanoo.com-ot és a Mobizcard.com-ot (biztos van még). A szolgáltatások lényege, h egy regisztráció után lépésről-lépésre, komoly fejlesztői ismeretek nélkül létrehozható saját mobilra optimalizált website. A szolgáltatók lehetőséget biztosítanak hostingra, saját .mobi domain bejegyzésére, sms küldésre, távoli szerkesztésre, Google Maps és egyéb widget-ek beszúrására is. Mindezt egy megfizethető (alap szolgáltatások ingyenesek) és érthető modellen keresztül.

A szolgáltatásban határozottan van üzleti fantázia - a T-Mobile Netherlands & Zinadoo próba-együttműködés is ezt sugallja. Hiszen az optimalizált oldalakban lehet annyi erő, h elindítanak pl. a tinik körében egy hype-ot és ráirányítják a média és a mobilszolgáltatók figyelmét is a mobil internetben rejlő lehetőségekre még jobban. És ugye nem kell mondanom, h aki a mobil tartalom optimalizáló eszközt elsőként vagy legalábbis erősebb visszhanggal megvalósítja meghatározó szereplője lehet az egyik legdinamikusabban növekvő eszköz háttérpiacának.
 
A kérdés már csak az, h kishazánkban mikor vág bele vki ebbe az üzletbe és nyújt egy ilyen felületet a lelkes, ötletekkel és tenni akarással teli tartalomgenerálóknak?!
az ötlet szerintem: (4/5)
az ötlet szerintetek: (0/5)

6 komment

Címkék: mobil ötlet weboldal optimalizálás

A bejegyzés trackback címe:

https://otletlada.blog.hu/api/trackback/id/tr48152934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alex · http://www.alexgraphics.hu 2007.08.31. 12:23:31

Az ötletet jónak tartom. Csak kis cégeknél nehéz beiileszteni a napi üzletmenetbe egy ilyen nagyszabású saját fejlesztést.
Mit gondoltok?
Üdv.

Trevor 2007.09.03. 11:12:47

Előre is elnézést kérek, mert ez hosszú lesz (de talán valakinek hasznos). Sajnos vagy nem sajnos, de ilyen komplex témára nehéz röviden válaszolni... ;)

Azt gondolom, hogy kis cégeknél nemhogy nehéz, de egyenesen lehetetlen ezt megoldani...jelenleg(!!!). Hogy miért gondolom ezt? Jelenleg viszonylag kevesen használják mobiltelefonjuk ezen szolgáltatását, mivel kevés a jó tartalom. És mivel kevesen használják, kevesen érzik úgy hogy érdemes lenne ilyen jellegű tartalmak megjelentetésébe invesztálni. Belátható, hogy ebben a helyzetben először a tartalomszolgáltatóknak kellene lépni, de hol is kéne kezdeni?? Első lépésben realizálni kellene az árakat. Abban gondolom mindenki egyet ért, hogy 19"-os monitoron 10 Mb/s-es sebesség mellett nem ugyanaz a feeling netezni, mint mobil telefonon. Mégis ár/érték arányban ez utóbbi a drágább. :( Míg most már általában az internetért otthon havídíjat fizetünk, addig az itthon legelterjettebb modell a telefonszolgáltatóknál az, hogy adatforgalom után számláz. Lehet, hogy első ránézésre ez tűnik a legjobbnak, de így amikor valaki megnyit egy oldalt a telefonján, azt annak tudatában teszi, hogy tudja: Minden kattintásnak ára van! És akkor feltehetjük a kérdést: Vajon miért fizetne valaki azért, hogy megnézze az én oldalamat a telefonján, ha ezt megteheti "ingyen" a munkahelyén, vagy otthon? A válasz a mobilitás!! De vajon mik azok a tartalmak, amikre útközben is szükségünk lehet?

Egy másik fontos kérdés: Kik azok, akik potenciálisan használni fogják a telefonjukat netezésre? Természetesen elsősorban a fiatalok, akik sokkal fogékonyabbak az új dolgokra.
Ebből adódoan két dolgot fontos:
1. Mik azok a tartalmak, amelyek fiatalok tömegének érdekes lehet?
2. A bevétellel nem rendelkező fiatalok sokkal árérzékenyebbek, vagyis amíg adatforgalomért kell fiizetni, nem nagyon fognak ész nélkül böngészni (kvázi ha valaki azt akarja, hogy fiatalok tömege ellátogasson a telefonjával is a site-jára, akkor azt komolyan be kell dobni a köztudatba, ami általában nem kis pénz!)

Első körben szerintem azon szolgáltatóknak kéne nyitni ilyen irányba, akiknek már van megfelelő látogatottságú internetes oldala, ami olyan tartalmat szolgáltat, amit ésszerűen lehet telefonra konvertálni. Gondolok itt például egy iwiw-re, aminek ha megjelenne egy kultúrál telefonos változata, akkor felhasználók tízezrei kapnák elő a telefonjukat a zsebükből. A nagyobb, népszerű szolgáltatások telefonos megjelenése talán ki tudnának alakítani olyan új szokásokat, amely után nagyobb hangsúly kerülne a telefonos site-okra is és ez lenne az a pont, ahol talán kisebb cégeknek is megérné áldozni erre. (Itt jegyezném meg halkan, hogy szombattól a netvibes elérhető telefonról is. YEEES! :) A kezdeményezés kítűnő, de a kivitelezés szerintem nem átgondolt, amit nagyon sajnálok.)

Kérdések, amiket érdemes feltenni, mielőtt belefogunk egy ilyen projektbe:
- Milyen tarmakat érdemes egy telefonra optimalizált site-on elhelyezni? Nyilván egy bútorboltnak felesleges a kínálatát kitenni az oldalára, de a nyitvatartás, a megközelíthetőség és a elérhetőségek már hasznos információk lehetnek.
- Megtérül-e (hogyan?) egy ilyen project beruházása, folyamatos karbantartása, aktualizálása? (Az oldalra kihelyezett reklám nemigen jöhet szóba.)

Lehetne ezzel kapcsolatban még egy csomó témát körüljárni, de talán a fentiekből látszik, hogy miért gondolom, hogy jelenleg felesleges pénzkidobás egy kis cégnek ezen szegmensen próbálkozni...egy fecske sajnos nem csilnál nyarat. :(

Koronix · http://otletlada.blog.hu/ 2007.09.03. 13:28:04

Trevor,
teljesen igazad van - át kell gondolni és (lehetőség szerint) kutatások és üzleti tervek után meglépni ezt a lépést. Éppen ezért ötletbörze csak ez a blog és nem egy varázspálca. :)

Ezért nem is a megfelelő mobiltartalmak kiválasztása a post lényege, hanem egy olyan felület kialakításának lehetőségére, ahol azok, akiknek van ilyen tartalmuk könnyedén elkészítehetik annak mobilos verzióját - lsd. linkek.

Kicsit az egész nekem tyúk-tojás szindróma és emlékeztet az internet 10-12 évvel ezelőtti önmagára. Amikor még alig volt értelmes dolog a neten, programozói ismeretekre volt szükség ha publikálni szerettél volna és mindezek miatt a felhasználóknak se volt nagyon igényük rá. Az árról ne is beszéljünk; de IMHO a növekvő igényekkel és felhasználói bázissal az árak is konszolidálódni fognak.

Egy ilyen "konvertáló" szolgáltatás a pionírságával lehet a későbbiekben már meghatározó szereplő, amikor már nem lesz felesleges pénzkidobás egy kis cégnek sem megjelenni vmilyen formában. Persze, csak talán. :)

Érdekelnének a kérdéseidre a szerinted megfelelő válaszok!

Trevor 2007.09.04. 13:39:54

A tyúk-tojás szindróma és az internet kezdeti szendvedése nekem is eszembe jutott. :) Azonban van egy apró, ám nem elhanyagolható különbség. Annak idején az internet olyan szintű újítás volt, hogy nem is volt alternatívája. A telefonos siteoknak viszont van, maga az hagyományos értelemben vett internet. Ami szebb, gyorsabb, olcsóbb...ahol ezt a dolgot szerintem mégis meg lehetne fogni az az, hogy bár már "normál" internet is lehet mobil, de még sem annyira, mint a mobil(telefon). :) Vagyis igazán sikeresek azok a tartalmak/szolgáltatások lesznek, amelyek:
1. a mobilitásra vannak kihegyezve, olyan információk szolgáltatására, amikre akkor is szükségünk lehet, ha nem vagyunk "internetközelben"
2. szórakoztató jellegűek

Megtérülhet-e? Közvetlenül nem hiszem, de közvetve látok rá esélyt. Ez alatt azt értem, hogy egy egyedül telefonon elérhető szolgáltatás sokkal nehezebben állna meg a lábán, mintha az egy létező internetes oldal kiegészítő szolgáltatása. Ebben az esetben viszont ha arra gondolunk, hogy két közel azonos szolgáltatásokkal és minőséggel rendelkező oldalak közül az egyik rendelkezik telefonról is elérhető szolgáltatásokkal, és a másik nem, akkor az esetleg befolyásolhatja a felhasználók döntését (ami ugye növelhetné az oldal látogatottságát, ami növelhetné az oda kihelyezett reklámok értékesítéséből befolyó profitot...stb.). Ebben az esetben közvetve megérheti befektetni.

Másik példa: Tegyük fel, hogy használom a telefonomat internezésre és tegyük fel hogy ott állok a Oktogonon és szeretnék venni egy könyvet. Előkapom a telefonom és el kezdek könyvesbolt után kutatni. Találok egy könyvesboltnak az oldalát, ahol ott a cím a telefonszám és a nyitvatartás. Látom, hogy nyitva van és nincs is olyan messze. Mit teszek?
a. Felhívom a könyvesboltot és megkérdezem, hogy van-e az a könyv amit keresek? (ha van odamegyek megveszem)
b. Tovább keresgélek az utcán állva, hátha a Libri is? :)
c. Hazamegyek és tovább keresek a számítógépem segítségével, mert a Google biztos megmondja a tutit?
d. Felhívom a tudakozót vagy kérdezősködöm az utcán?

Nyilván, ha az volt az első, hogy megnézem a telefonommal a neten és van is találat, akkor azt fogom preferálni és szerintem ezzel nem is lennék egyedül. Ebben az esetben, közvetve megint csak megtérülhet a dolog.

Lényeg a lényeg, biztosan tudnánk olyan szolgáltatást kitalálni, ami megállna a lábán, de változnia kellene a fogyasztói szokásoknak. Ehhez pedig elsősorban már működő, tömegeket vonzó szolgáltotásokkal kellene kitölteni a jelenlegi űrt, és kellően vonzó marketinges csomagolásban tálalni. Azt gondolom a "nagyoknak" kellene lépni először...szerinted nem?

Mindent el lehet adni, csak meg kell mutatni, meg kell tanítani (vagy szimplán elhitetni) az embereknek, hogy ez nekik jó. Ebben az esetben a "nagy testvér" árnyékában, ez kicsit nehezézkesebb, mint máskor, de nem lehetetlen.

Tudom, hogy a postod első sorban nem erről szólt, csak Alex kérdésére próbáltam válaszolni. ;) Az, hogy könnyen lehet majd tartalmat generálni az jó, de csak ezért senki nem fog tartalmat generálni, mert most már könnyű, tehát szerintem ez nem lendíti előre a dolgot (ne legyen igazam). Kismillió olyan cég van, amelynek eddig sem okozott volna gondot megjelenni ilyen formában sem és mégsem tették...talán nem véletlenül.

Koronix · http://otletlada.blog.hu/ 2007.09.04. 17:26:44

Trevor,
valószínüleg azok a tartalmak és szolgáltatások fognak elsősorban elterjedni, amik a pillanatnyi, gyors szükségleteket tudják kiszolgálni - nálam pl. ilyen a Twitter és a Gmail. ;)

Aadaam 2007.09.04. 18:08:05

A mobilrol azt kell tudni - piackutatas, stb - hogy azok a mobiltartalmak mukodnek, amik a szolgaltatok kezdooldalarol elerhetoek.

Az ok - szerintem - egyszeru: mobilon rohadt dolog gepelni, plane nehezen gepelheto (T9-inkompatibilis, specialis karaktereket tartalmazo) tartalmakat.

Tudjatok, ez olyan, mint a repules: a Wright fiverek nem arra jottek ra, hogy kell repulot epiteni - o, azt joparan tudtak mar abban az idoben. Nem: a Wright fiverek arra jottek ra, hogy nem arra kell koncentralni, mi van akkor, ha mar a levegoben vagy, hanem hogy hogyan jutsz oda - ha kepes vagy odajutni, az elobbi mar menni fog.


SocialTwist Tell-a-Friend