A saját blog egyes elemeinek méréséhez ma már számtalan eszköz közül választhatunk, akár a blogszolgáltatók rendszeren belüli megoldásaiból, akár más ingyenes (Google Analytics, Feedburner, Clicktale stb.) vagy fizetős rendszerekből. Ezek közül én is kipróbáltam már jópárat és van, amit használok a mai napig. De valahogy vagy túl kevés vagy túl sok információhoz jutottam. Az általános mérési rendszerek minden típusú oldal mérésére alkalmassak - és nekem egy (személyes) blog valahogy nem tartozik a "minden típus" közé. De milyen eszközökből állhatna egy blogokra optimalizált mérési rendszer?
A blogger nekem egy exhibicionista lény, aki alkalmanként bepillantást enged a saját életébe, munkájába, gondolataiba, ötleteibe, véleményébe... Kitárulkozik, megoszt és (ha kommentelhető a blog) mások véleményének is teret enged a saját kis világában. Ez egy személyes szféra, ahol nem biztos, hogy goals-t tudunk beállítani vagy fontos lenne a böngésző típusa és a flash verziója...
Sokkal inkább fontos egy csomó népszerűségi és buzz információ. A legtöbb bloggert ma idahaza nem a pénz motiválhatja írásra (hiszen megélni nem is nagyon lehet belőle), sokkal inkább a hírnév. Nem kell itt nagy dolgokra gondolni - a hírnév nem világhírt jelent, lehet az csak az partnereink/ismerőseink/barátaink körében egy ismertség; elismertség. Ezért lenne jó egy olyan egységes felület, ahol a blogmérce alapját a hírnév adná, szerintem.
Az általános kik, honnan, hányszor, mit néztek mellett ezen az egységes felületen el tudnám még képzelni, hogy látom rendszerben:
- hányan kommenteltek,
- kik ők és honnan jöttek a kommentelők,
- mik a számukra legjobb cikkek (nem a legolvasottabb! Hanem pl. az e blogban is szereplő Blog.hu poszt-értékelő.),
- RSS fel- és leiratkozások (nem külön, más rendszerekből, hanem a többi adat kapcsolatában),
- linkek és említés-szintű (csak szöveges) hivatkozások más blogokban/közösségi oldalakon a szerzőre vagy a blogra,
- kiemelés gyakorisága és ideje a blogszolgáltató címlapjára/hírlevelébe, ha van neki ilyen,
- a blog holdudvarában található más elemek (videók videomegosztókon, képek képmegosztókon stb.) megtekintésének trendje a többi adat kapcsolatában,
- linkmegosztó oldalakon (pl. digg, delicious) való hivatkozások adatai,
- más (pl. Indapass rendszeren belüli) blogok általunk generált kommentjei; a "külső" kommenteléseink trendjei (hol, hányszor, mire).
Vannak olyanok, amiket jelenleg nem tudom elképzelni, hogy hogyan lehetne mérni csak technikai eszközökkel, mint pl.:
- relevancia, hitelesség,
- frissesség, reakció egy másik hírre/posztra,
- a letölthető anyagaink továbbpublikálásának trendje (vírusanyagok).
Szerintetek mivel lehetne még kiegészíteni a listát?
update: Sztahanov hívta fel a figyelmemet, hogy a probléma nem újkeletű és volt korábban a Google által felvásárolt Measure Map blogmérce szolgáltatás, ami talán vissza fog térni a beolvadás utáni tetszhalálból. Köszi!
Véleményetek