Melyikünk nem kívánt már meg egy-egy igen szép hamutartót, söröskorsót, napernyőt és próbált rá alkudni a pincérnél (vagy csak zsebre vágta)? Gondolom, azzal sem vagyok egyedül, h egy brand "speciális" kiadásait gyűjtöm. Pár hete a Klauzál térnél sétálva egy "Volt fesztivál"-os boltra leltem, ahol a már lezajlott fesztivál reklámtárgyait vagy Sziget polót is lehetett kapni. Anno a kupakok Coca Colás poharakra váltásának külön feketepiaci ára volt - ha nem volt elég kupakod, akkor vehettél pénzért...
Nemrég beszélgettem egy ügyfelemmel, aki egy olyan problémát vetett fel, ami elsőre igen meglepő volt. Arra "panaszkodott", h egyre több vásárlójuk azért hívja fel őket, h az akcióban kifutott reklámtárgyakat hol tudja még beszerezni, illetve hol tudja csak az ajándéktárgyat megvenni? Ezért azon gondolkodott, h nyitna a site-ján egy webshop-ot, ahol a polókat, strandlabdákat, hamutartókat stb. meg lehetne rendelni - csakhogy ennek logisztikája számára egy teljesen új terület és nincs hozzá igazán erőforrása.
A vásárlók kívánsága/igénye sokszor nem jut el a márka képviselőihez. Az ilyen "melléktermékkel" bíró márka problémáira (pl. a raktárban hegyekben álló ajándékkal zsúfolt dobozok) pedig házon belül szoktak pillanatnyi megoldást találni.
Az igényeket viszont több módon is ki lehet elégíteni:
- az adott márka nyit egy webshop-ot (ahogy ezt elsőre, jobb híján az ügyfelem is kitalálta)
- az ajándékokat újracsomagolják és felhasználják egy másik promóban (ez sokszor előfordul népszerű vagy bentragadt készleteknél egyaránt)
- szóróajándékként pl. webes kérdőív kitöltésénél meg lehet szerezni (inkább a kis értékű ajándékoknál)
- fesztiválokon, kocsmákban nyitnak egy márka-sarkot, ahol meg lehet ezeket venni (ez igen költséges)
Mindegyik megoldás jó. Mégis úgy érzem, h mindegyikből hiányzik vmi, ami a fogyasztók márkaéhségének azonnali kielégítését megvalósíthatná és az ügyfélnek sem okozna külön költséget.
Erre lehet egy megoldás egy olyan webshop nyitása, ahol a fogyasztók nem kaphatnak mást, csak márkázott reklámtárgyakat: Borsodis söröskriglit és nyugágyat, Symantec-es pendrive-ot, Ford C-MAX-os polót, lufit stb. Csupa olyan dolgot, amit a rendezvényeken, a kocsmákban használhatnak, de nem vehetnek meg - vagy éppen már kifutottak az aktuális promóból. Nem a Vaterán kínált használtak vagy "utángyártottak", hanem "eredetiek".
Ha egy harmadik fél készítené el és üzemeltetné a webshop-ot mindenki jól járhatna: az ügyfélnek nem kell a szállítócégekkel és az ügyfélszolgálattal vesződnie, a lojális vásárló minden tárgyhoz hozzájuthatna bmikor, a webshop üzemeltetője meg a haszonrésből bevételt generálhatna. A kereskedőnek érdeke, h foglalkozzon ezekkel a termékekkel és nem csak egy újabb feladat a nyakába - így akár maga segíti majd a márkát a saját eredményei és visszajelzései alapján a következő reklámtárgy kiválasztásánál...
Ráadásul, ha ez nem egy márkához kötődik, hanem sok márka ilyen jellegű termékét megtalálnám - akkor inkább ezt választanám a "brand bevásárlásom" helyszínéül, h meglepjen haveromat, barátnőmet a kedvenc márkájához kötődő ajándékkal. Ha folymatosan bővülne az árukészlet pl. a jelenleg szanaszét lévő márkázott ajándéktárgyakkal ide járnék az újdonságokat megnézni, akár mint gyűjtő is.
Viszont mielőtt a homlokunkra csapnánk sok mindennel kell számolni, érdemes üzleti és prezentációs tervet készíteni, érdemes azt is figyelembe venni, h van multicég, ami nem adhatja el az ajándéktárgyait, csak marketing eszközként használhatja fel. Bár, ha vki ezt kicsit gondolkodik rajta, lehet, h erre is van vmi megoldás... ;)
Véleményetek