Elsősorban Kínában lett nagy divat a Tuángòu (团购), azaz a csoportos vásárlás. Ennek lényege, hogy az egyéni vásárlások helyett az azonos terméket vásárlók együttes erővel próbálnak minél nagyobb kedvezményt elérni a kereskedőnél.
Magasabb árengedményt felénk inkább a Brands.hu jellegű rövid, akciós oldalakkal, az egyedi ajánlatot vadászó Yabe.hu oldallal lehet egyedileg elérni - azonban ezek egyike sem igazi közösségi oldal. Közösségben, nagyobb kedvezmények reményébe mostanában a pontgyűjtő rendszerrel kiegészített MLM-eken keresztül lehet vásárolni - ezek viszont előzetes kötelezettségeket rónak a felhasználókra és a rendszer működése már maga sokakban ellenérzéseket vált ki. A tuangou az előzőekkel szembe inkább alulról szerveződött (fórumokon, bbs-eken) online csoportok sajátossága.
A közösségek és a vásárlás kapcsolata a nyugati társadalmakban azonban ennyire még nem fejlett, de a válság és a közösségi oldalak ugrásszerű népszerűségének együttes hatására azonban lehet hogy ez is elmozdul.
A csoportos vásárlás alapja, hogy minél több embernek azonos termékre legyen szüksége és ezért akár hajlandó legyen várni is amíg kialakul a közösség. A vásárlás együttesen történik, mindenki kifizeti a maga termékét. Az eladó bár jóval kisebb haszonréssel, de jóval nagyobb körben tudott értékesíteni (és ennek akár további pozitív hozadéka is lehet - pl. autóértékesítésénél a szervíz vagy extra garancia/kiegészítők értékesítése). Gondolom egy plazmatévé, autó vagy motor vásárlása/eladása esetében egyik fél számára sem lenne elhanyagolható a mennyiség.
Egy weboldallal, egy iwiw app-al talán érdemes megpróbálkozni és picit megszondázni a csoportos vásárlásban rejlő hazai lehetőségeket.
fotó: wzcbd.com
Véleményetek